De medewerkers van aannemersconsortium Zuiderzeewind, die werken aan Windpark Fryslân op het IJsselmeer, verblijven op een groot schip in Makkum. Mark Jongedijk, van het Friese bedrijf slaapschepen.nl vertelt over de samenwerking met het windpark.

We leveren vaker schepen tijdens de bouw van een windpark, maar nog nooit zo dichtbij huis’, vertelt Mark. Het kantoor van zijn bedrijf zit in Leeuwarden en beschikt over meerdere hotelschepen. ‘Onze schepen zijn in te zetten op locaties waar personeel of gasten bij grote projecten huisvesting nodig hebben. Soms zijn dat bouwprojecten, maar vaak zijn het ook grote festivals of evenementen. Zo zijn we vaak aanwezig bij Noorderslag in Groningen of de TT in Assen. Op dit soort evenementen komen vaak tienduizenden mensen af. Voor zulke grote aantallen hebben de steden niet voldoende hotelkamers beschikbaar.’

Slaapschepen.nl heeft meerdere schepen, waar soms meer dan 100 mensen tegelijkertijd op kunnen slapen. Mark: ‘We kunnen onze schepen in principe overal aanmeren. En dan is het ‘plug and play’. We leggen het schip aan en je hebt een hotel. De schepen worden verhuurd met een complete crew, van koks, housekeeping tot aan nachtbewaking.’

Aan boord van het schip in Makkum verblijft het personeel van Van Oord en Siemens Gamesa. Het schip ligt bij de Scheepswerf De Vries aan de kade, is 104 meter lang en heeft drie verdiepingen. ‘Op dit moment hebben we 98 mensen aan boord. Iedereen heeft zijn of haar eigen kamer. Zo’n kamer ziet eruit als een hotelkamer. Daarnaast zijn er grote gezamenlijke ruimtes, die allemaal geschikt zijn voor 200 mensen. Er is een eetruimte, een zwembad en een gym. Niemand aan boord hoeft zich dus te vervelen’.

Niemand hoeft zich te vervelen.

Werken in een coronabubbel

De mensen komen uit heel Europa en werken in vaste ploegen. Ze leggen de stroomkabels aan en werken aan de installatie van de windturbines. Elke ploeg is twee weken aan boord, en heeft daarna een periode verlof. ‘Zo gaat het dus ook met onze eigen medewerkers. Onze totale crew bestaat uit 20 mensen: koks, schoonmakers en nachtbewaking. Ze werken met allemaal in deze zogenaamde coronabubbel. Pas bij een negatieve test en na een periode in quarantaine, mag iedereen aan boord. Daarna kan iedereen zich aan boord vrij bewegen.’

De mannen en vrouwen van Zuiderzeewind worden met een watertaxi vanuit Makkum heen en terug naar het werkgebied gevaren. Ze rouleren en werken zo 24 uur per dag. ‘Daar ligt ook gelijk een van onze grootste uitdagingen. Iedereen werkt in ploegen en slaapt en eet dus op verschillende momenten. Dat betekent dat wij constant catering aan boord moeten hebben. Zodra er een ploeg aan boord komt, zorgen onze koks dat het eten klaarstaat.’

Korte lijnen

‘We kwamen voor het eerst in contact met Van Oord toen ze tijdens de bouw van de windparken voor de kust van IJmuiden en Zeebrugge onderdak zochten voor hun medewerkers’, vertelt Mark. ‘Nu zijn we een aantal jaren verder en zijn de lijntjes heel kort. Ze weten ons te vinden wanneer ze ons nodig hebben. Bij de samenwerking bij Windpark Fryslân is dit weer als vanouds. Net als wij, is Van Oord een hands-on bedrijf en houden ze van doorpakken. Dat past ons heel goed.’

Samenwerken in Fryslân

‘We zitten met onze projecten meestal buiten Friesland, dus dat maakt dit wel een bijzonder project voor ons. We werken hierbij veel samen met Friese bedrijven. Krikke is een goed voorbeeld, ze zijn namelijk onze vaste vleesleverancier. Zij leveren veel voor de horeca en zullen het ongetwijfeld in deze tijd niet heel gemakkelijk hebben. Dan is het heel dankbaar om hen ook bij dit project te betrekken. En voor ons is het heel leuk om nu een project samen in Friesland te hebben.

Een ander verschil met de andere projecten waarvoor we werken, is dat ik er normaal eigenlijk nooit bij in de buurt kom. Nu kan ik de windturbines tellen en de schepen zien varen. Dan weet je dat de mensen die daar aan het werk zijn, bij jou aan boord zitten.’