Vorige week is Windpark Fryslân gestart met de bouw van de vliegtuigradar bij Kornwerderzand. Aannemer Jansma uit Drachten heeft het betonnen fundament van de radar aangelegd. ‘Het windpark was op zoek naar een aannemer die het werk praktisch én slim kon uitvoeren, met zo weinig mogelijk overlast voor de omgeving’, aldus werkvoorbereider Joost Zeilemaker.

Joost Zeilemaker werkt als werkvoorbereider civiele betonbouw bij Jansma Drachten. Meewerken aan een opdracht voor Windpark Fryslân paste precies in zijn straatje. ‘Bij mijn vorige werkgever was mijn specialisatie windturbines, vertelt hij. ‘Ik weet dus wat er komt kijken bij de bouw van een windpark. Het zijn grote werken, die binnen korte tijd moeten worden opgeleverd. Je ziet dat ook bij Windpark Fryslân dat in twee jaar gebouwd is.’

Bijzondere randvoorwaarden

‘Een bijzondere uitvraag, voor een bijzondere opdrachtgever’, zo beschrijft Joost de opdracht voor Windpark Fryslân. ‘Het uiteindelijke werk, het betonnen fundament, is voor ons geen complex werk. Dat is waar we ons dagelijks mee bezighouden. Het zijn de randvoorwaarden die het bijzonder maken.’

De luchtvaartradar staat in de buurt van het Kazemattenmuseum bij Kornwerderzand. De radar zorgt ervoor dat, zodra een vliegtuig het windpark binnen vliegt, de verlichting van de windturbines aan gaat. ‘Zo wil Windpark Fryslân de lichtvervuiling en daarmee de overlast voor de omgeving beperken’, legt Joost uit. ‘Het beperken van overlast was ook een belangrijk aandachtspunt van onze opdracht. Joost: ‘We hadden tijdens de bouw te maken met  de bewoners van Kornwerderzand, Rijkswaterstaat, Levvel die hier ook aan het werk is en een sluiswachter. Dat zijn allemaal partijen waar je voor de tijd het werk goed mee wilt afstemmen.’

Een slimme oplossing

Een andere belangrijke belanghebbende is het verkeer op de Afsluitdijk. Joost bedacht zelf het plan voor het fundament door Jansma Drachten liet fabriceren. Joost: ‘We kozen bewust voor een oplossing waarbij we zo weinig mogelijk op de locatie bij het Kazemattenmuseum aan het werk moesten zijn. Dat zou namelijk voor veel transportbewegingen zorgen. Daarom hebben we het fundament geprefabriceerd, bij ons in de werf in Drachten. Daarna konden we het fundament in één keer naar de locatie vervoeren bij het Kazemattenmuseum’.

Trots

Joost: ‘Als wij een vraag binnenkrijgen, kijken wij goed naar de wens van de opdrachtgever en geven daar invulling aan. Daarna is het even hard werken om het ook echt voor elkaar te krijgen zoals je het bedacht hebt. Ik ben dan ook best trots als het is gelukt aan het einde van de rit.’